Deze handleiding heb ik gemaakt in 2015 toen had Volvo Penta een revisieset voor deze opvoerpomp. Helaas is Volvo Penta gestopt met de levering van het revisiesetje en is alleen nog een nieuwe pomp beschikbaar voor de MD motoren. De revisie set die Volvo Penta voor de opvoerpomp had kostte 95,59 euro en voor een nieuwe opvoerpomp vragen ze 183,92 euro.

Ik heb een opvoerpomp in mijn winkel staan die geschikt is als alternatief voor de Volvo Penta opvoerpomp alleen daar zit geen goudrandje aan. De pomp kost op het moment 88,95 en kan je vinden  met deze link.

Heeft u een opvoerpomp nodig dan kunt u via de link de juiste vinden voorde meeste scheepsmotoren.

De opvoerpomp heeft als functie de brandstof onder een lage druk van de tank naar de hogedrukpomp te pompen.
Deze pomp wordt bij kleine motoren aangedreven door de nokkenas.
De opvoerpomp is er in verschillende maten, maar de verschillen zijn over het algemeen klein.
De verschillen kunnen bijvoorbeeld zitten in de deksel. Deze kan gemonteerd zijn met een centrale bout of met meerdere bouten aan de rand van de deksel. Ook kan het materiaal waarvan de membraan is gemaakt verschillen.
De oranje stippellijn op de afbeelding is een filtertje dat uitwasbaar is. Vaak is dit een messing plaat die eens in het jaar moet worden gecontroleerd op vuil.

Standaard opvoerpomp.                                                               Volvo Penta Opvoerpomp.

Hefbomen A & B zijn onafhankelijk van elkaar maar hebben een gemeenschappelijk draaipunt.
Het mechanisme B kan alleen naar beneden trekken en de veer duwt het membraan omhoog, de veer duwt het membraan weer omhoog.

Als je het brandstofsysteem wilt ontluchten omdat je bijvoorbeeld het (brandstof) groffilter hebt vervangen dan kan je met het opvoerpompje de brandstof naar het volgende ontluchtingspunt pompen, dit is in de meeste gevallen het fijnfilter.


Het kan zijn dat het opvoerpompje niet werkt, dan zit wellicht de aandrijfnok tegen het bedieningsmechanisme aan. Om dit op te lossen dien je het vliegwiel een beetje te verdraaien, dan zal dit mechanisme vrij komen en kan je het pompje bedienen. Mocht je nog steeds geen tegendruk in het hendeltje voelen dan is het mogelijk dat één van de klepjes stuk is waardoor de brandstof niet word opgepompt. Ook kan het zijn dat het membraan in de pomp is gescheurd. Als dit het geval is zal je meestal brandstof zien lekken door het verklikkergaatje wat in onderkant van de pomp zit.

Hieronder beschrijf ik hoe je de pomp uit elkaar kan halen en het membraan kunt vervangen. Het membraan is gemaakt van een speciaal stuk rubber en gaat zeer lang mee, 20 jaar en langer is zeker geen uitzondering.

Om de pomp te kunnen reviseren heb je een revisiesetje nodig. in dit setje zit o.a. het membraan dat na verloop van tijd scheurt waardoor de pomp niet meer werkt.

Revisiesetje

 

Uit elkaar halen van de pomp.

Stap 1.

 

Haal de opvoerpomp los van de motor door eerst de brandstofleidingen los te halen en daarna de twee inbusbouten waarmee de pomp aan de motor is bevestigd.

Stap 2.

Draai de bout(en) los waarmee het dekseltje, waaronder het filtertje zit, is gemonteerd op het pomphuis.

Stap 3.

Draai de 6 bouten los waarmee het pomphuis aan het onderhuis is gemonteerd. Verwijder daarna de veer die aan de bedieningshefboom zit.

Stap 4.

Haal met een tang het pennetje weg dat het scharnierpunt is van de hefboom, verwijder vóórdat je dit doet even de borgbout aan de zijkant van de pomp.

Stap 5.

Trek het membraan-mechanisme uit het onderhuis, dit zit in rubber en kan wat zwaar gaan.

Alle onderdelen op een rij.

Vervang het membraan indien nodig en maak alle onderdelen goed schoon met bijvoorbeeld petroleum.

Stap 6.

Plaats het membraan terug in het onderhuis en druk het in, zodat je de hefboom terug kan plaatsen.

Stap 7.

 

Plaats het pennetje van het scharnierpunt terug en borg deze met de bout die je eerder verwijderd hebt.

Stap 8.

Plaats de veer terug. 

Stap 9.

Plaats het pomphuis terug en monteer alle 6 boutjes.

Stap 10.

Plaats het filtertje terug en daarna het deksel met de bout. Let wel op of de afdichtingsringen nog in een goede staat zijn, anders kan je een luchtlekkage hebben, dan zuigt de pomp valse lucht en komt er lucht in het brandstofsysteem.

Stap 11.

Plaats de opvoerpomp terug en vergeet niet een pakking te plaatsen tussen de opvoerpomp en de motor. Monteer daarna de brandstofleidingen en ontlucht het brandstofsysteem.

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2024 dedieseldokter.nl | sitemap | rss