De uitlaat van een scheepsdiesel kom je in twee varianten tegen, droog en nat. Droge uitlaten kom je over het algemeen niet zo veel tegen, boten met koelpijpen onder de boot hebben meestal een droge uitlaat. De natte uitlaat is het meest voorkomende uitlaatsysteem en daar ga ik in dit stuk ook wat dieper op in. Hoewel dit systeem weinig onderhoud nodig heeft zijn er toch een paar punten van aandacht.
Zowel direct als indirect gekoelde motoren met een natte uitlaat hebben een impellerpomp en dat kwetsbaar onderdeel dat niet tegen droog draaien kan. Als de koeling uitvalt zal het aanwezige motoralarm af gaan maar dit is dan al te laat voor de rubberen impeller en de kunststof onderdelen van het uitlaatsysteem. Door de hete motorgassen smelten deze delen snel en zijn dan onherstelbaar beschadigd. Het is dus zaak als de koeling van de motor stagneert dan ook snel te reageren omdat de kunststof onderdelen binnen twee minuten smelten. Als de koeling stagneert bijvoorbeeld door waterplanten een stuk plastic of het aanzuigen van lucht zal het uitlaat geluid meteen veranderen. Zelfs een iets verminderde doorstroom van koelwater is vaak eerst horen dan te zien. Omdat de tempratuur van de uitlaat als eerste verhoogt bij een verminderding van koelwater is het aan te raden een uitlaattempratuur sensor te plaatsen met een zoemer op de dashboard, vaak is dit een gecombineerde meter/zoemer paneel.
Nasa uitlaat alarm.
Schematisch koelsysteem.
Natte uitlaat systeem.
Huiddoorvoer:
De koelwaterinlaat is een huiddoorvoer met een afsluiter erop. De huiddoorvoer heb je in 2 uitvoeringen, de waterschep met korf en een gladde huiddoorvoer, deze zie je vaak op zeilboten omdat deze minder weerstand geeft maar wel meer risico dat er rotzooi in het koelsysteem komt.
Huiddoorvoer.
Wierfilter
Een wierfilter kan verstopt raken door bijvoorbeeld kroos maar kan ook lucht aanzuigen. Het effect is hetzelfde er is weinig of geen koeling meer in beide gevallen. Bij het schoonmaken van het filter is het verstandig om de rubberen ring goed te inspecteren of deze nog goed is en niet is uitgedroogd. Om de paar jaar preventief vervangen is ook zeer aan te raden, dit onderdeel kost maar een paar euro maar kan veel ellende geven als hij niet meer goed afdicht.
Wierfilter
Voor wierpot onderdelen of een nieuwe wierpot kunt u terecht in webwinkel van deze site
Impellerpomp.
De rubberen impeller is aan slijtage onderhevig dat is wel bekend maar wat minder bekend is dat de impeller deksel ook aan slijtage is onderhevig en deze slijtage voor een verminderde koelcapaciteit zorg, het vervangen van dit onderdeel is dan ook aan te raden als het te veel slijtsporen toont.
Versleten impeller deksel.
Voor een nieuwe impellerdeksel kunt u in de webwinkel van deze site terecht.
Oliekoeler / warmtewisselaar.
Grote motoren hebben een oliekoeler voor de motorolie en of voor de hydraulische keerkoppelingen. De oliekoeler voor de keerkoppeling komt als eerste in de rij van koelers die je op een motor kan aantreffen. De oliekoeler en de warmtewisselaar bestaan uit een pijpbundel vaak gemaakt uit koper waar het buitenboord water doorheen stroomt, de olie of de koelvloeistof die moet worden gekoeld zit om de pijlbundel heen. Deze twee systemen moeten goed winterkaar worden gemaakt want een klein beetje water kan al de pijpbundels beschadigen als het vriest en lekkage als gevolg hebben. Als een oliekoeler lek raakt krijg je wit achtige emulsie in de motor, als de warmtewisselaar lek raakt zal bij een draaiende motor buitenboordwater samen met de koelvloeistof uit het systeem worden geperst via het ventiel in de vuldop.
Warmtewisselaar.
Beluchter en uitlaatinjectie.
Na de warmtewisserlaar gaat het buitenboordwater naar het injectiepunt van de watergekoelde uitlaat en word door de uitlaatgassen van de draaiende motor naar buiten geperst. Een beluchter voorkomt het hevelen van buitenboordwater in het motorblok als hij stil staat. Op de site staat ook een stuk over hoe je een beluchter kunt controleren en hoe je het onderhoud kunt uitvoeren.
De rood gekleurde bocht is het injectie punt.
Natte Uitlaatslang.
De natte uitlaat heeft een aantal voordelen ten opzichte van een droge uitlaat. Een natte uitlaat is zeer effectief als het gaat om uitlaatgeluiden terug te dringen en wordt nauwelijks warmer waardoor er een rubberen slang kan worden gebruikt. Door het mengen van water en uitlaatgassen word de uitlaatdruk verlaagd waardoor deze stiller is te opzichte van een droge uitlaat, hoe lager de tempratuur van de uitlaatgassen hoe lager het uitlaatgeluid. De uitlaatgassen en het koelwater verlaten de uitlaat met stoten en een druk van 3 à 4 bar. Uitlaatslang is van een rubbersoort gemaakt en verstevigd met een stalen spiraal om knikken te voorkomen. De slang kan tegen de hoge tempratuur die het koelwater kan hebben maar de slang kan niet tegen alleen de uitlaatgassen, dus geen koelwater betekent het einde van de uitlaatslang. Normale uitlaatslang kan tegen 100 graden Celsius maar er zijn ook slangen die de 250 graden Celsius kunnen hebben. De siliconeslang kan tempraturen aan van -50 tot wel 250 graden Celsius.
Uitlaatslang.
Voor uitlaatslang kunt u terecht in de webwinkel van deze site
Waterlift.
Ik spreek in dit stuk over een waterlift en geen waterslot of waterlock zoals dit onderdeel in de volksmond word genoemd. Een slot of lock geeft de indruk dat er iets op slot gaat maar dit is echter niet het geval, water kan zowel uit de lift komen maar ook naar binnen komen als bijvoorbeeld golfslag de uitlaatslag inrolt. Dit kan waterslag tot gevolg hebben dus een waterlift is er alleen voor om het koelwater naar een hoger gelegen plaats af te voeren.
De uitlaatslang zit altijd lager dan de waterlijn en loopt van hoog naar laag van de motor af, om het water ophoopt in de slang naar buiten te krijgen is er een waterlift nodig die het koelwater naar buiten drukt. Het principe daarvan berust op druk die in de waterlift ontstaat door uitlaatgassen en water. De uitlaatgassen en het koelwater loopt naar het laagste punt waar het waterlift zit, als het niveau van het water in het waterlift is gestegen tot boven de afvoerpijp dan stijgt de druk in het waterlift, de uitlaatgas perst nu geleidelijk het water de afvoerslang in die door de romp gaat van de boot. Bij een laag toerental wordt het koelwater pulserend met golven naar buiten geperst en bij een hoog toerental zal dit overgaan in een constante stroom.
Waterlift / water lock.
Zwanenhals.
Aan de achterkant van de boot wordt binnendringen water voorkomen door een zwanenhals te monteren, deze dient circa 45 cm hoog te zijn.
Zwanenhals.
Voor een waterlock of zwanenhals kunt u terecht in de webwinkel van deze site.
Winterklaar maken van de natte uitlaat.
Bij een natte uitlaat blijft er altijd wat restwater in de slang en waterlift staan en om stuk vriezen te voorkomen dient het uitlaat gedeelte met antivries te worden beschermd.
Droge uitlaat.
De droge uitlaat kom je in mindere mate tegen op jachten omdat deze meer nadelen heeft dan voordelen. Een droge uitlaat geeft doorgaan veel meer uitlaatgeluid en word erg heet waardoor een goede isolatie van de uitlaadpijp erg belangrijk is, hierdoor verminder je de stralingswarme en het uitlaatgeluid. Dit uitlaatsysteem kan je vergelijken met die van een auto maar is wel degelijker uitgevoerd. De uitlaatpijp is steviger uitgevoerd en de eventuele aanwezige geluidsdemper is ook zwaarder uitgevoerd om snel doorroesten te voorkomen. Gebruik nooit een autodemper op een schip deze zijn daarvoor niet geschikt. Een auto demper heeft vaak een klein gaatje om condenswater af te voeren en een autodemper wordt rijwind gekoeld wat op een schip niet mogelijk is.