Wat zijn vriesdoppen / vriespluggen.
Vriesdoppen zijn metalen of koperen schijfjes die je terug vindt aan de buitkant van het motorblok. Vriesdoppen zijn stoppen die in het blok zitten omdat dit technisch nodig is om het blok te kunnen gieten en dus niet als beveiliging tegen het stukvriezen van het motorblok.
Motoren zijn "zand gegoten". Een speciaal type zand wordt gegoten in een paar vormkasten. Een matrijs wordt in het zand ingedrukt, waardoor een indruk wordt gemaakt van het te gieten motorblok. De delen van de mal worden dan samengevoegd en gesmolten ijzer wordt gegoten, waardoor de motor wordt gevormd. Daarom hebben motoren een ruwe textuur op de meeste gebieden: dit is de textuur van het zand dat dat wordt gebruikt.
Om cilinders en andere gaten te vormen worden er zandvormen gebruikt die worden vastgezet aan de vormkast. Na het gieten wordt het zand verwijderd en blijven de holle ruimtes over. Dit geld ook voor de hulpbevestigingen voor het gieten van diverse uithollingen in het blok. Deze gaten die aan het buitkant van het blok zitten en geen functie meer hebben worden de gaten machinaal bewerkt en dan worden er een pluggen geplaatst ook wel vriespluggen genoemd. Dat ze vriesdoppen worden genoemd is omdat deze doppen bij bevriezing vaak uit het blok worden gedrukt maar het blok kan zeker stuk vriezen ook al komen de vriespluggen naar buiten.
Wat zijn de tekenen van een slechte vriesdop.
Een slechte vriesdop lekt koelvloeistof en water gelang of de motor direct of indirect is gekoeld. Het lekken van een vriesdop kan opeens gebeuren omdat deze van binnenuit door is geroest maar ook van buitenkant kan je soms tekenen zien dat een vriesdop slecht is, roestvorming en of vriesdop zit niet meer goed in de zitting.
Van welk materiaal zijn vriesdoppen gemaakt.
Vriesdoppen zijn meestal gemaakt van dun plaatstaal en worden gegalvaniseerd om roest tegen te gaan. Deze galvanisatie laag laat op den duur los en de dop gaat dan van binnenuit roesten als deze in aanraking komt met water. Ik schrijf water omdat bij direct gekoelde motoren de vriesdop met water in aanraking komt en daardoor gaat roesten, met indirect gekoelde motoren die gevuld zijn met koelvloeistof zal het doorroesten van de vriesdopen niet voorkomen omdat bij koelvloeistof een antiroest dope word toegevoegd.
Vriesdoppen.
Verschillende type vriesdoppen.
In en motor vind je grofweg twee verschillinde type vriesdoppen die op verschillende manieren kunnen worden verwijderd en gemonteerd. De bolle dop, deze komt je veel voor bij dieselmotoren en de cup vriesdop.
Bolle vriesdop. Cup vriesdop.
Vriesdop verwijderen.
Om een vriesdop in cup vorm te vervangen kan je met een schroevendraaier of beitel kantelen en dan kan je hem met een tang uit het de zitting trekken, echter de voorkeur gaat uit om de vriesdop met een speciaal stuk gereedschap te verwijderen om beschadigingen aan de zitting van de vriesdop te voorkomen.
Om een bol vriesdop te verwijderen kan je het beste een klein gaatje boren in de dop en dan een parker in het gaatje schroeven om vervolgens met een tang de vriesdop uit het blok te wrikken. Er zijn ook speciale gereedschappen om een vriesdop te verwijderen, deze werken fijner dat omdat je met beleid de vriesdop uit zijn zitting haalt zonder de zitting te beschadigen.
Gereedschap vriesdop verwijderen.
Vriesdop vervangen met speciaal gereedschap.
Stap 1.
Maak met een centerpunt een punt waar een gat wordt geboord van rond 5mm, 5 mm is gekozen omdat het gereedschap waarmee de vriesdop word verwijder een M6 draad heeft en de boormaat van M6 is 5mm.
Stap 2.
Boor een gaatje van 5 mm om vervolgens een M6 draad er in te tappen.
Stap 3.
Schroef de bout van het vriesdopgereedschap in de vriesdop en draai de bout aan met een dop met ratel.
Stap 4.
Maak met een staalborstel en een stukje schuurpapier de zitting schoon van de vriesdop.
Stap 5.
Smeer voor het plaatsen van de vriesdop een beetje vloeibare pakking op de zetting van de vriesdop.
Stap 6.
Tik de vriesdop met een dopsleutel in de zitting van de vriesdop.
Stap 7.
Om de vriesdop goed te laten afdichten moet er in het midden van de vriesdop een klop met een hamer gegeven worden zodat er een deukje in komt, de vriesdop zet hierdoor uit en sluit dan goed aan in de zitting.
Cup Vriesdop vervangen.
Bij en cup vriesdop ga je het zelfde te werk als bij een bolle vriesdop alleen deze hoeft niet te worden aangeslagen in het midden van de vriesdop. De cup heeft opstaande rand die groter zijn dan het gat waar ze in worden gemonteerd, op deze manier klemmen ze zich zelf als de dop in de zitting zit.
Vriesdop montage met dopsleutel.