De motor.

De meeste scheepsmotoren maken maar weinig uren. Hierdoor hoeven bepaalde klussen zoals kleppen stellen niet elk jaar te gebeuren, maar ik raad iedereen aan om toch eens in de paar jaar een specialist aan boord te laten komen om de kleppen te laten stellen. De meeste andere klussen aan boord zijn vaak zelf goed te doen en indien je toch nog vragen hebt zijn er genoeg mensen op het zeilersforum die nog enige uitleg kunnen geven.

 

Koeling.

Bij een indirect gekoelde motor controleren of er nog genoeg koelvloeistof in het expansievat zit en beoordelen of de vloeistof nog voldoende beschermd tegen vorst. Hiervoor heb je speciale meetapparatuur, maar je kunt er vanuit gaan dat de vloeistof twee jaar werkzaam is en dan moet worden vervangen.

Bij een direct gekoelde motor kan je de motor aftappen door de kraantjes te gebruiken die in het blok zijn gemonteerd (zie manual motor) of je zorg er voor dat het blok vol koelvloeistof zit.

Om ervoor te zorgen dat er overal koelvloeistof komt moet je de thermostaat van de motor verwijderen en laat je via het wierfilter koelvloeistof opzuigen door de motor. Je stopt de motor zodra er koelmiddel uit de uitlaat komt.

Op deze manier is ook je waterlock beschermd tegen stukvriezen. Indien je een indirect gekoelde motor hebt moet je het gehele uitlaatsysteem van water ontdoen.

Als je geen wierfilter hebt kan je ook de slang los nemen van de buitenboord afsluiter en deze in de jerrycan steken zodat de koelvloeistof wordt opgezogen.

Controleer de pakkingen van de wierpot, deze gaan regelmatig stuk en moeten dan ook om de paar jaar worden vervangen. Verder is het raadzaam om minstens één setje pakkingen (O-ringen) als reserve aan boord te hebben.

Controleer de impeller op haarscheurtjes aan de waaiers. Ikzelf laat de impeller los op het dashboardkastje van mijn boot liggen, op deze manier gaat de impeller langer mee omdat deze niet maanden in elkaar gewrongen stilzit. Bij montage wel even wat waterbestendig vet gebruiken, dit vergemakkelijkt de montage en beschermt de impeller bij de eerste omwentelingen omdat er dan nog geen water in het pomphuis staat.

Controleer de beluchter, deze kan je alleen controleren door hem te demonteren.

De beluchter inspecteren gaat het makkelijkst als je de gehele beluchter van de wand afhaalt en deze op zijn kop demonteert. Je komt een klepje tegen wat je moet schoonmaken waarna je de boel weer in elkaar kan zetten.

Controleer indien aanwezig de zinkanode in het koelsysteem.

 

Luchtfilter.

Controleer het luchtfilter op vervuiling. Als je een uitwasbaar gaasfilter hebt kan je deze in petroleum schoonspoelen en dan even laten drogen om vervolgens het filter in de motorolie te dompelen en uit te laten lekken voordat je hem weer terugplaatst.

Papierenfilters zijn niet schoon te maken en moeten altijd worden vervangen.

De smeerolie hoor je bij een dieselmotor jaarlijks te vervangen en het liefst vóórdat de motor in de winteropslag gaat. Als je de olie gaat vervangen moet je eerst de motor op bedrijfstemperatuur laten komen om de olie vervolgens makkelijker met een carterpomp uit het carter te pompen. Om het oliefilter te vervangen heb je een speciale filtertang nodig waarmee je het filter losdraait. Bij montage van het nieuwe filter moet je een klein beetje motorolie op de rubberen o-ring smeren en het filter vervolgens handvast vastschroeven aan de motor. Door de olie voor de winterstop te vervangen conserveer je de motor voor de lange winterstop, de oude zure olie zal niet inbijten in de o.a. lagerschalen van de motor.

 

Brandstofsysteem.

Vervang het fijn filter van het brandstofsysteem en tap het water af uit de waterafscheider (het filter van dit apparaat dient om de twee jaar te worden vervangen).

Controleer alle slangenklemmen op klemming en loop meteen even de slangen na of deze niet zijn uitgedroogd (haarscheurtjes).

Keerkoppeling.

Vervang de olie van de keerkoppeling en saildrive om de twee jaar.

 

Stroom.

De startmotor heeft maar weinig aandacht nodig, het enige wat je af en toe moet doen is de bendix inspuiten met WD40 of een andere lichte olie.

Indien de startmotor toch kuren krijgt, dan kan je hem het beste even wegbrengen.  Vaak zijn de koolborstels op of is het startrelais is niet meer goed.

Ik heb in het verleden een handleiding gemaakt waar ik beschrijf hoe je een startmotor uit elkaar kan halen en wat de aandachtspunten zijn (zie: Doe het lekker zelf).

Zorg ervoor dat alle cellen van de accu’s goed gevuld zijn met gedestilleerd water (het niveau is 2 cm boven de platen).

Zorg dat je de accu’s goed hebt opgeladen en laadt deze eventueel bij in de winter (volledig geladen accu’s bevriezen niet).

Maak de accupolen schoon en vet ze in met een beetje zuurvrije vaseline.

Controleer de V-snaar op scheurtjes en check of de spanning nog voldoende is (ik zelf haal de spanning van de V-snaar er af bij de winterberging).

Zorg dat je een reserve V-snaar aan boord hebt.

 

Schroefas.

Een Volvo Seal gaat ongeveer 6 jaar mee en heeft maar weinig onderhoud nodig.

De enige aandacht die deze afdichting vraagt is dat je een klein beetje waterbestendig vet in de rubber mof drukt en bij het te water laten de seal even ontlucht door erin te knijpen.

Naast deze afdichting heb je nog  de vetkoord afdichting, deze gaat zo’n 2 á 3 jaar mee en er zitten minsten 4 of 5 vetkoordringen in een pakkingbus.

Deze afdichting is in stilstand waterdicht maar als de schroef draait mag/moet er eigenlijk een druppeltje water door de pakking komen om het verbranden van het vetkoord te voorkomen.

 

Afsluiter en huiddoorvoeren.

De afsluiter op de boot zijn een zwak punt als het gaat om vorst en moeten zeer zorgvuldig winterklaar worden gemaakt, dit kan op 2 manieren.

1. De afsluiter wordt doormiddel van lucht watervrij geblazen, dit werkt goed op de wal maar in het water kan de afsluiter weer langzaam vol sijpelen met buitenboordwater.

2. De afsluiter met antivries winterklaar maken is de veiligste oplossing. Ik zelf maak eerst de slang leeg en vul deze met antivries en doe dan twee keer de afsluiter snel open en dicht zodat de antivries rondkom de kogel van de afsluiter komt.

Voor brandstoffilter, oliefilter, impeller en olie kunt u o.a terecht in de Winkel van de site , de prijzen liggen gemiddeld voor een service kit zo 35 euro goedkoper dan de dealer.

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2024 dedieseldokter.nl | sitemap | rss